«Die Erkentnnis Gottes nach Walter Kasper», στό περιοδικό ΘΕΟΛΟΓΙΑ 72 (2001), σελ. 167-282.
Του Νικολάου Ξιώνη Λέκτορα στην Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών
"Βασική προϋπόθεση τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ ἀποτελεῖ, κατά τόν W. Kasper, ἡ κατανόηση τῆς «ἐλευθερίας» καί τῆς «ἱστορίας», μέσα στήν ὁποία συντελεῖται ἡ ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ καί μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος νά τήν προσεγγίσει. Τό τέλος, ὅμως, αὐτῶν τῶν δύο στοιχείων, πού ἀποτελοῦν τήν κυρίαρχη πορεία τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως, εἶναι αὐτό τό ἴδιο τό μέλλον τοῦ ἀνθρώπου. Ἔτσι τό μέλλον γίνεται κατά τόν Kasper ὁ τόπος ἀναζητήσεως μιᾶς πιθανῆς ἀπαντήσεως στό ἐρώτημα γιά τή βαθύτερη σημασία καί ἔννοια ὁλόκληρου τοῦ κόσμου, μέσα στόν ὁποῖο ἀποκαλύπτεται ὁ Θεός καί καλεῖται ὁ ἄνθρωπος νά γνωρίσει. Παρά τό γεγονός, ὅμως, ὅτι τό ἐρώτημα περί τῆς σημασίας τοῦ κόσμου τίθεται μέσα στήν Ἱστορία, δέν ἀναφέρεται σέ συγκεκριμένη ἱστορική στιγμή, ἐφόσον ὑπερβαίνει τήν περατότητα τῆς στιγμῆς καί φτάνει στό μέλλον, πού τελικῶς διαμορφώνεται σέ ἐλπίδα γιά ποιοτικῶς καλύτερη ζωή.
Ἡ προσπάθεια αὐτή τοῦ ἀνθρώπου νά ἐπεμβεῖ στή διαμόρφωση τοῦ μέλλοντος σημαίνει γιά τόν Kasper τήν προσπάθειά του νά γνωρίσει ἑαυτόν καί νά ἐξηγήσει τήν ὕπαρξη ὁλόκληρου τοῦ κόσμου. Αὐτό ὅμως ὁδήγησε τή σύγχρονη σκέψη στήν αὐτονομία τοῦ ἀνθρώπου, ὅπου ὁ ἄνθρωπος ἐβίωσε στήν ἀνθρώπινη ἐλευθερία τήν ἀνελευθερία οὐτοπιστικῶν πολιτικῶν ἐπιλογῶν καί στήν ἰδεολογία τῆς στερήσεως κάθε ἰδεολογίας (Ideologielosigkeit). Ὁ ἄνθρωπος, λοιπόν, ὁ ὁποῖος γνωρίζει ἑαυτόν ὡς ἐλευθερία μέσα στήν ἱστορική πραγματικότητα, μπορεῖ νά ἀπεγκλωβιστεῖ ἀπό τήν ἐνδοκοσμική ἐλευθερία-ἀνελευθερία καί νά πραγματοποιήσει τήν ὑπέρβαση τῆς Ἱστορίας μόνο μέσω τῆς πίστεως στόν Ἰησοῦ Χριστό. Ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ, ἑπομένως, πραγματοποιεῖται, κατά τόν Kasper, μέσω τῆς αὐτογνωσίας τοῦ ἀνθρώπου καί τῆς θείας ἀποκαλύψεως στήν ἱστορική πραγματικότητα".
http://www.theol.uoa.gr/index.php?id=223
Ἡ προσπάθεια αὐτή τοῦ ἀνθρώπου νά ἐπεμβεῖ στή διαμόρφωση τοῦ μέλλοντος σημαίνει γιά τόν Kasper τήν προσπάθειά του νά γνωρίσει ἑαυτόν καί νά ἐξηγήσει τήν ὕπαρξη ὁλόκληρου τοῦ κόσμου. Αὐτό ὅμως ὁδήγησε τή σύγχρονη σκέψη στήν αὐτονομία τοῦ ἀνθρώπου, ὅπου ὁ ἄνθρωπος ἐβίωσε στήν ἀνθρώπινη ἐλευθερία τήν ἀνελευθερία οὐτοπιστικῶν πολιτικῶν ἐπιλογῶν καί στήν ἰδεολογία τῆς στερήσεως κάθε ἰδεολογίας (Ideologielosigkeit). Ὁ ἄνθρωπος, λοιπόν, ὁ ὁποῖος γνωρίζει ἑαυτόν ὡς ἐλευθερία μέσα στήν ἱστορική πραγματικότητα, μπορεῖ νά ἀπεγκλωβιστεῖ ἀπό τήν ἐνδοκοσμική ἐλευθερία-ἀνελευθερία καί νά πραγματοποιήσει τήν ὑπέρβαση τῆς Ἱστορίας μόνο μέσω τῆς πίστεως στόν Ἰησοῦ Χριστό. Ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ, ἑπομένως, πραγματοποιεῖται, κατά τόν Kasper, μέσω τῆς αὐτογνωσίας τοῦ ἀνθρώπου καί τῆς θείας ἀποκαλύψεως στήν ἱστορική πραγματικότητα".
http://www.theol.uoa.gr/index.php?id=223
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου