Είναι κάτι περισσότερο από βέβαιο, ότι ο Πάπας Βενέδικτος ο 16ος κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Ισραήλ έλπιζε σε μία βελτίωση των σχέσεων της Αγίας Έδρας με το Ισραήλ μετά την «έκρηξη» που πυροδότησε η απόφασή του τον περασμένο Ιανουάριο να επαναφέρει στους κόλπους της καθολικής εκκλησίας τον Επίσκοπο Ρίτσαρντ Γουίλιαμσον μια απόφαση αμφιλεγόμενη που προκάλεσε αντιδράσεις ακόμη και στο εσωτερικό της Καθολικής εκκλησίας.
Ο αφορισμός είχε επιβληθεί το 1988 σε όλα τα μέλη της «αδελφότητας του Αγίου Πίου», στην οποία ανήκε ο Βρετανός επίσκοπος μια παραδοσιοκρατική θρησκευτική οργάνωση που είχε καταγγείλει την Β Βατικανή Σύνοδο, σαν προϊόν συνομωσίας «σιωνιστών και κομμουνιστών».
Οι αντιδράσεις ήταν απρόσμενα έντονες και ίσως για πρώτη φορά το Βατικανό, κατάλαβε τη δύναμη του διαδικτύου. Ανάμεσά στις έντονες και παγκόσμιες διαμαρτυρίες που ακολούθησαν και 50 μέλη του Αμερικανικού Κογκρέσου του κόμματος των Δημοκρατικών.
Οι αντιδράσεις όλων των εκκλησιών ήταν έντονες, η κυβέρνηση του Ισραήλ εξέφρασε τη λύπη της και το κανάλι αναγκάστηκε να ζητήσει συγνώμη.
Στο Μνημείο των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος, στο περίφημο Γιάντ Βασέμ, το κύριο σημείο της ομιλίας του αφορούσε στην ανάγκη διατήρησης της μνήμης των θυμάτων του Ολοκαυτώματος και όχι "της λήθης", όπως εξήγησε.
«Με όλον τον σεβασμό στην Αγία έδρα, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το βάρος που φέρει ως νεαρός Γερμανός που εντάχθηκε στη Χιτλερική Νεολαία και ως άτομο που εντάχθηκε στον στρατό του Χίτλερ, ο οποίος ήταν ένα εργαλείο εξόντωσης", δήλωσε σήμερα, επικρίνοντας τον Πάπα για την ομιλία του τη Δευτέρα στο Γιαντ Βασέμ,» είπε μιλώντας στο Ισραηλινό ραδιόφωνο ο πρόεδρος του Κοινοβουλίου, Ρόιβεν Ρίβλιν.
«Ήρθε και μας είπε, σαν να ήταν ιστορικός, κάποιος που κοιτάζει από το περιθώριο, για πράγματα που δεν θα έπρεπε να είχαν συμβεί. Τι μπορεί να κάνει κανείς; Δεν ήταν μέρος των πραγμάτων αυτών»;
Ο Ιησουίτης Επίσκοπος Φεντερίκο Λομπάρντι, εκπρόσωπος Τύπου του Πάπα, έδωσε μια επικοινωνιακή μάχη με τα διεθνή ΜΜΕ για να πείσει ότι η ένταξη του Ποντίφηκα σε ένα μη στρατιωτικό σώμα ήταν αναγκαστική και ότι εκείνη την εποχή υπήρχε ναζιστικό διάταγμα που καθιστούσε υποχρεωτική τη συμμετοχή στο χιτλερικό νεολαιΐστικο κίνημα.
Στο Γιάντ Βασέμ, υπάρχει η εικόνα του Πάπα Πίου του 12ου συνοδευόμενη από μία αμφιλογία για το ρόλο του στο θέμα του Ολοκαυτώματος. Βέβαια οι διοργανωτές της επίσκεψης του Πάπα Βενέδικτου στο Μουσείο, φρόντισαν, για διπλωματικούς λόγους, κατά την επίσκεψή του εκεί να μην μπορεί να τη δει.
Το 1999 συστήθηκε διεθνής Επιτροπή από Εβραίους και Καθολικούς (ICJHC), για να μελετήσει το ζήτημα, αλλά ομόφωνο πόρισμα δεν υπάρχει.
Από την εκλογή του ο Πάπας Βενέδικτος ο 16ος, προσπάθησε να γεφυρώσει τα ψυχικά χάσματα συνεχίζοντας το έργο του προκατόχου του Ιωάννη Παύλου του 2ου.
Μιλώντας το Μάιο του 2006, στο στρατόπεδο στο Μπίρκεναου της Πολωνίας, κοντά στο σημείο όπου οι Εβραίοι οδηγούνταν στα κρεματόρια του Άουσβιτς, ο επικεφαλής της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας μίλησε για «συγγνώμη και συμφιλίωση,» μια ικεσία προς το ζώντα Θεό να μην αφήσει ποτέ να ξανασυμβεί αυτό». Το Σεπτέμβριο του επόμενου χρόνου, επισκεπτόμενος την Αυστρία, τίμησε τα θύματα του ολοκαυτώματος, εκφράζοντας τη «λύπη, τη μεταμέλειά του και τη φιλία του». Όμως στις αρχές του 2008 το Βατικανό παρ’ ολίγο να απέχει από τις εκδηλώσεις για τη μνήμη του ολοκαυτώματος επειδή συνεχιζόταν οι επικρίσεις για τη στάση του Πάπα Πίου 12ου.
Η αλήθεια είναι ότι το Βατικανό δεν είδε ποτέ με συμπάθεια τη μετακίνηση των Εβραίων της Ευρώπης στην Παλαιστίνη μετά τον πόλεμο. Πλήρεις διπλωματικές σχέσεις με το Ισραήλ υπάρχουν μόλις από το 1993.
Αλλά όπως δήλωσε κάποτε ο πρώτος πρέσβης του Βατικανού Καρδινάλιος Pietro Sambi (σήμερα Νούτσιος του Πάπα στις ΗΠΑ), “αν πρέπει να είμαι ειλικρινής, οι σχέσεις μεταξύ της Καθολικής Εκκλησίας και του κράτους του Ισραήλ ήταν καλύτερα όταν δεν υπήρχαν διπλωματικές σχέσεις». Το Ισραήλ δεν έχει ικανοποιήσει αιτήματα της Αγίας Έδρας όπως οι άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε κληρικούς παλαιστινιακής καταγωγής που ταξιδεύουν προς και γύρω από τη Δυτική Όχθη, οι φοροαπαλλαγές για ιδιοκτησίες της εκκλησίας στους Αγίους Τόπους, αλλά και η επιστροφή ιδιοκτησιών που ανήκαν στην εκκλησία και έχουν απαλλοτριωθεί από το κράτος.
Τον περασμένο Ιανουάριο και κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων του Ισραήλ στη Γάζα ο Καρδινάλιος Μαρτίνο, επικεφαλής του Ποντιφικού Συμβουλίου για την Δικαιοσύνη και την Ειρήνη στο Βατικανό, μιλώντας στην διαδικτυακή ιταλική εφημερίδα "Ιλ Σουσιντιάριο" είχε πει ότι «οι συνθήκες ζωής στην Γάζα, μοιάζουν όλο και περισσότερο με στρατόπεδο συγκέντρωσης", για να εισπράξει την αντίδραση του Ισραηλινού υπουργού Εξωτερικών, Ιγκάρ Παλμόρ πως «δανείζεται τις εκφράσεις του από την προπαγάνδα της Χαμάς ενώ αγνοεί τα αναρίθμητα εγκλήματα της, τα οποία έχουν σταματήσει την διαδικασία της ειρήνης».
Λίγο νωρίτερα τον ίδιο μήνα, οι ραβίνοι της Ιταλίας, είχαν ανακοινώσει ότι δεν πρόκειται να συμμετάσχουν στην «Ημέρα του Εβραϊσμού», που η Καθολική Εκκλησία οργανώνει για τις 17 Ιανουαρίου. Και ο λόγος; Η απόφαση του Πάπα Βενέδικτου, να επαναφέρει την προσευχή της Μεγάλης Παρασκευής, υπέρ του «εκχριστιανισμού των Εβραίων». Μάταια το Βατικανό προσπάθησε να διευκρινίσει, ότι «οι αδελφοί Εβραίοι δεν πρέπει να ανησυχούν γιατί η προσευχή pro Judaeis είναι καθαρά εσχατολογική, και συνδέεται με την τελική θεϊκή κρίση»
Μόλις πάτησε το πόδι του στο Ισραήλ ο Πάπας, μίλησε για ανεξάρτητο Παλαιστινιακό κράτος.
Επισκέφθηκε στρατόπεδο προσφύγων στη Δυτική Όχθη ενώ στη Βηθλεέμ χαρακτήρισε το διαβόητο τείχος, «στοιχείο διαίρεσης» και εξέφρασε την ελπίδα «να εκλείψουν κάποτε οι εθνοτικοί, πολιτιστικοί, και θρησκευτικοί λόγοι που οδήγησαν σε αυτή τη διαίρεση».
Ο Πάπας Βενέδικτος απηύθυνε έκκληση για "απόρριψη της καταστροφικής δύναμης του μίσους».
Νίκησε στους 5.000 περίπου πρόσφυγες του καταυλισμού Αιντα, και συναντήθηκε με τον Παλαιστίνιο πρόεδρο Αμπου Αμπάς.
Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου, απλώς παρέστη στην υποδοχή του Πάπα και αναχώρησε εσπευσμένα για την Αίγυπτο και από κει για την Ιορδανία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου