Translate

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2010

Οι φόβοι για την ελευθερία σε μια μεταχριστιανική Ευρώπη

Του David J. Rusin
Κάποιες φορές φαίνεται ότι οι ηγέτες της χριστιανικής Ευρώπης ασχολούνται περισσότερο με τον κατευνασμό των ισλαμικών απαιτήσεων (dhimmitude) και λιγότερο με την υπεράσπιση της πίστης τους και τον πολιτισμό που έχει χτιστεί γύρω από αυτήν.
Ανάμεσα στα πολλά ατοπήματα, εξέχοντες (ρωμαιοκαθολικοί κυρίως) κληρικοί έχουν υποστηρίξει, ότι η αποδοχή του ισλαμικού νόμου είναι «αναπόφευκτη», προτρέπουν τους πιστούς να αναφέρουν το Θεό ως «Αλλάχ», έχουν προτείνει η "Σαρακοστή" να αντικατασταθεί από την έκφραση "Χριστιανικό Ραμαζάνι" και ορισμένοι προσπαθούν να δημιουργήσουν μέσα στα ρωμαιοκαθολικά σχολεία ειδικούς χώρους μουσουλμανικής προσευχής.
Αλλά δεν αντιλαμβάνονται όλοι το περιεχόμενο του Χριστιανισμού σαν "ένα απαλό ταξίδι μέσα στην όμορφη νύχτα" και τα λένε συχνά "έξω από τα δόντια" όπως ο Σεβασμιότατος Michael Nazir-Ali, πρώην επίσκοπος της Αγγλικανικής εκκλησίας του Ρότσεστερ, ο οποίος υποστήριξε ότι πολλές από τις ελευθερίες και τους θεσμούς που απολαμβάνουμε στην Ευρώπη έχουν χριστιανικές ρίζες - και, συνεπώς, ο παραμερισμός του χριστιανισμού τις θέτει σε κίνδυνο. Ο ίδιος έχει σφυροκοπήσει την πολυπολιτισμική πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου κάνοντας λόγο για αμέτρητες αποτυχίες που εξυπηρετούν μόνο την υπονόμευση της κοινωνικής συνοχής, και την δημιουργία "ισλαμικών γκέτο" στις μεγάλες πόλεις.
Δύο ακόμη ιεράρχες ακολούθησαν πρόσφατα το δρόμο του Nazir-Ali.
Ο Καρδινάλιος της Τσεχίας, Σεβασμιότατος Miloslav Vlk, ο οποίος σε συνέντευξη του ισχυρίστηκε ότι "το πνευματικό κλίμα που δημιουργεί το Ισλάμ - ιδιαίτερα πιο ριζοσπαστικά στοιχεία του - θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα την "πτώση της Ευρώπης".
Ομοίως, ο Αγγλικανός πρώην Αρχιεπίσκοπος του Canterbury, Σεβασμιότατος George Carey, υποστηρίζει, ότι "κοινές αξίες όπως ανοχή, ευγενής άμιλλα, και πολυφωνία" δεν είναι αρκετές για να διαμορφώσουν την ιδέα του έθνους. "Για να αποτιμήσουμε" συμπληρώνει, "τι σημαίνει να είμαστε Βρετανοί, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τη γλώσσα, τους δημοκρατικούς θεσμούς την κοινή ιστορία". "Δυστυχώς", σημειώνει, "ορισμένες ομάδες μεταναστών αμφιταλαντεύονται απέναντι σε αυτές τις αξίες ή είναι ακόμη και εχθρικές απέναντί τους και προτιμούν να αυτο - διαχωρίζονται και να οχυρώνονται σε "γκέτο" που διέπονται από τις αξίες του Ισλάμ".
"Δεν υπάρχει βούληση των ανθρώπων αυτών να ενσωματωθούν στην Βρετανική κοινωνία," συμπεραίνει, και συνεχίζει... "Ορισμένοι θα αναρωτηθούν: υπάρχει κάτι το χριστιανικό σε αυτή την τοποθέτηση; Θα ισχυριστούν ότι οι ρίζες τέτοιων αξιών πρέπει να αναζητηθούν περισσότερο στο Διαφωτισμό και λιγότερο στην εκκλησία. Πιστεύω ότι η ιστορία είναι εναντίον τους. Έχω σταθερά την άποψη ότι η κοινωνία μας οφείλει περισσότερα στο χριστιανισμό από ότι αντιλαμβάνεται. Το να παραβλέπουμε αυτή την κληρονομιά της πίστης μας θα μας οδηγήσει στην αποδυνάμωση των ίδιων των αξιών της ανοχής της διαφάνειας της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της Δημοκρατίας που υποτίθεται ότι βρίσκονται στο επίκεντρο όλων όσων υποστηρίζουμε".
Τι συγκροτεί την φιλελεύθερη δημοκρατία; ο Διαφωτισμός, ο Χριστιανισμός, ή κάποιοι άλλοι παράγοντες; Επιπλέον, είναι η ισλαμική πίστη είναι από τη φύση της συμβατή με ένα τέτοιο σύστημα; Οι λεπτομερείς απαντήσεις είναι εκτός του πεδίου εφαρμογής ενός blog, αλλά σας παρακαλώ να σημειώσετε ότι το "Φόρουμ για τη Μέση Ανατολή", έχει αναπτύξει τον προβληματισμό σχετικά με τα ερωτήματα αυτά.
Αυτό που είναι απολύτως αδιαμφισβήτητο, ωστόσο, είναι ότι το Δυτικό μοντέλο που στηρίχθηκε στη σύνθεση χριστιανισμού και διαφωτισμού, έχει συγκροτήσει τα πιο ελεύθερα έθνη του πλανήτη, ενώ η πλειονότητα των μουσουλμανικών κρατών βρίσκεται πολύ χαμηλά στην παγκόσμια κατάταξη σε ότι αφορά την προστασία των κοινωνικών δικαιωμάτων και των πολιτικών ελευθεριών.
Είναι λοιπόν "ισλαμοφοβία" να ανησυχούμε και να πιστεύουμε ότι αποτελεί πλήγμα για την Ευρώπη η παρακμή του Χριστιανισμού η επέκταση της "πολυπολιτισμικότητας" και η άνοδος των μουσουλμανικών κοινοτήτων που προέρχονται από την "γη της ανελευθερίας και της καταπίεσης";
Όχι. Για τους εραστές της ελευθερίας - πιστών ή μη- οι ανησυχίες αυτές είναι τόσο λογικές όσο και αναγκαίες.
Ο David J. Rusin είναι επιστημονικός συνεργάτης του Islamist Watch, ενός προγράμματος του Φόρουμ για τη Μέση Ανατολή Φόρουμ που μελετά το ριζοσπαστικό Ισλάμ στη Δύση.
Το κείμενο στα αγγλικά θα το βρείτε εδώ:

Δεν υπάρχουν σχόλια: